شبهه ای درباره ی کلمه ی مولا و پاسخ آن

سوال: یه شبهه ای که وهابیت ایجاد کرده اینه که میگن کلمه ای که پیامبر در روز غدیر به کار برد ( مولا ) بود.اگر مراد جانشینی بوده پس چرا تمام حاکمان چه قبل یا بعد از پیامبر و تمام پادشاهان بعد از پیامبر یا قبل از ایشان برای جانشینی خود از  این کلمه استفاده نکردن ؟!! اونا میگن اصلا گیرم به معنی جانشینی که شیعه ها میگن باشه پس چرا صاحبان قدرت و پادشاهان و حاکمان از این کلمه برای جانشینی استفاده نکرده اند؟!!

پاسخ: اما پاسخ این شبهه:  1. مقایسه ی بین انبیا و پادشاهان و ملوک مقایسه ای بی ربط و غلط است. زیرا پیامبر در هیچ یک از مسایل حکومت خودش شبیه پادشاهان نیست که درباره ی تعیین جانشین شبیه آنان باشد. 2. فرهنگ دین با فرهنگ حاکمیتهای دنیوی متفاوت است. لذا توقع این مطلب که هر کلمه ای در فرهنگ حاکمان باشد باید در فرهنگ انبیا هم باشد توقع غلطیست. مثلا شما تا به حال دیدید یک پادشاه در طول تاریخ اسم خودش را پیامبر گذاشته باشد ؟! و یا تا به حال دیده اید که پیامبری اسم خودش را پادشاه یا سلطان یا رییس جمهور گذاشته باشد؟! پس ما نباید توقع هیچکدام از این دو فرهنگ را از دیگری داشته باشیم. هر کدام از اینها اصطلاحات خودش را دارد. 3. درست است که کلمه ی مولا معانی متعدد دارد ولی قراینی داریم که در خطبه ی غدیر منحصرا به معنای سرپرست و خلیفه امده. مثلا اینکه به نقل شیعه و سنی پیامبر از مردم برای علی در غدیر بیعت گرفت. بیعت برای دوستی که معنا ندارد بلکه بیعت برای خلافت است. پس این کلمه برای جانشینی بوده. 4. تعابیر پیامبر درباره ی مولا علی منحصر در کلمه ی مولا نبوده تا این اشکال وارد شود. بلکه پیامبر طبق نقل تاریخ طبری در روز یوم الدار به مولا علی اشاره کرد و گفت: ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم... به راستی کلمه ی برادر و وصی و خلیفه هم کلمه ی مولاست که 10 معنا داشته باشد یا صریح در جانشینی است؟!!!

(انشالله به زودی و با دعای خیر دوستان، ادامه ی جلسات درس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها آغاز خواهد شد)

شیخ علی زند قزوینی

zandqazvini.blog.ir

لطفا انتشار دهید در ثواب شریک بشوید