1: آیا خداوند با چشم سر دیده میشود؟!!!

شاید حتی از اصل این پرسش تعجب کنید. ولی متاسفانه امروز جماعت وهابیت و اشاعره و اهل حدیث که از اهل تسنن هستند اکیدا تاکید دارند که خدا در روز قیامت با چشم سر دیده خواهد شد و حتی در دنیا هم در عالم خواب میتوان پروردگار را دید!! و عجیبتر از همه اینکه این جماعت گاهی در رسانه ها به شیعه حمله میکنند که چرا شیعیان معتقدند که خداوند در هیچ سرایی قابل رویت نیست؟! البته خوشبختانه در بین اهل تسنن جماعتی به نام معتزله وجود دارد که در این نظریه با عدلیه و امامیه که شیعیان هستند همفکرند.

جالب اینجاست که تفکر شیعه در این باب دلایل فراوان عقلی و قرآنی و حدیثی دارد که همه ی این ادله بیان میدارد که رویت پروردگار محال است چه در دنیا و چه در آخرت. ولی بازهم دشمنان شیعه به جای بحث علمی راه تکفیر در پیش گرفته اند.

 البته تذکر میدهیم که بحث ما درباره ی رویت با چشم سر است وگرنه رویت خدا با چشم دل ممکن است و بلکه برای انبیا و اولیا اتفاق هم افتاده و مولا علی در نهج البلاغه در خطبه ی 179 در پاسخ  ذعلب یمانی که پرسید آیا خدایت را دیده ای یا خیر ؟! فرمود: من خدایی را که نبینم نمیپرستم. وی پرسید چگونه دیده ای خدا را؟! فرمود: (لاتدرکه العیون بمشاهده العیان و لکن تدرکه القلوب بحقایق الایمان) یعنی: خدا با چشم سر دیده نمیشود ولی با چشم دل و قلب درک میگردد.

اکنون فقط به یک دلیل بسنده میکنیم و ادامه ی ادله را به درس بعد میسپاریم. قطعا رویت نیازمند لوازمیست که به اتفاق مسلمین این لوازم در خدا وجود ندارد. مثلا رویت زمانی انجام میگیرد که بین بیننده و دیده شده نوعی مقابله وجود داشته باشد و آن چیز بسیار دور و یا بسیار نزدیک نباشد و دارای رنگ باشد و مثل هوا بی رنگ نباشد و .... و هر عاقلی میداند که این خصوصیات لوازم جسم است و پروردگار فراتر از جسم و بلکه خالق جسم است . بنابر این رویت خدا محال عقلیست. و خداوند در خواب و بیداری و یا دنیا و آخرت هیچگاه تغییر نمیکند و خواص ممکنات و ناقصات را در هیچ سرایی به خود نمیگیرد. علاوه بر این آیات و روایات هم این مطلب را تایید میکنند که خداوند فراتر از این است که دیده شود. ما در درس بعد به ادله ی دیگر در این باب اشاره خواهیم کرد. 

(خلاصه ی درس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. توسط: شیخ علی زند قزوینی.  زمان : هرهفته از شنبه تا سه شنبه،  ساعت 6:45 عصرها.  مکان : قم،  خیابان ارم،  کوی مسجد سلماسی،  مقابل مسجد سلماسی،  مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی،  مدرس 10 . پایگاه اطلاع رسانی: Zandqazvini.blog.ir ).

لطفا اطلاع رسانی کنید و در ثواب شریک شوید.