چه کنیم تا گناهانمان در شب فطر آمرزیده شود؟!


روایات فراوانی به صورت متواتر از امامان اهل بیت در باب زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده که بیان آن از این مجال خارج است . اما جالب اینجاست که شبها و روزهای فراوانی هم برای آن تعیین گردیده است که زیارت در این اوقات مهمتر میباشد. اما در بین این اوقات شب عید فطر که پایان ماه مبارک رمضان است جایگاهی ویژه دارد.

تا جایی که مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در جلد 15 کتاب ارزشمند جامع الاحادیث الشیعه در باب 49  بابی مستقل به این عنوان باز نموده و در آن احادیث متعددی را در اهمیت زیارت الحسین در شب عید فطر نقل کرده.

در بین احادیث فراوان در این باب به نمونه ای اشاره میکنیم که امام صادق در آن حدیث میفرماید زیارت امام حسین در شب فطر تمام گناهان گذشته و آینده را می آمرزد....

اکنون به متن حدیث میپردازیم که جامع الاحادیث آن را از دو کتاب ارزشمند تهذیب شیخ طوسی و کامل الزیارات ابن قولویه - دو کتاب ارزشمند و معتبر حدیثی شیعه- نقل کرده است:

( عن عبدالرحمان بن الحجاج قال: قال ابوعبدالله : من زار قبر الحسین لیله من ثلث لیال غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر . قلت : ای اللیالی جعلت فداک؟! قال: لیله الفطر و لیله الاضحی و لیله النصف من شعبان .) .

یعنی: ( عبدالرحمان بن الحجاج میگوید: روزی امام صادق فرمود: هر کس امام حسین را در سه شب زیارت کند خدا گناهان گذشته و آینده ی او را می بخشد. عرض کردم : فدایت شوم این سه شب کدام شبهاست؟! فرمود : شب عید فطر و شب عید قربان و شب نیمه ی شعبان.).


تذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که طبق روایات دیگر ، زیارت دور و نزدیک ندارد . زیرا پیامبر و اهل بیت فرموده اند : ( من زارنا من بعید کمن زارنا من قریب...). بنابر این کسانی که دسترسی به کربلا ندارند هم به لطف اهل بیت میتوانند از دور زیارت امام حسین را در شب عید فطر بخوانند و با این زیارت گناهان گذشته و آینده ی خود را به برکت این زیارت پاک کنند.

 البته واضح است که حدیث مذکور مجوزی برای گناهان آینده نیست ، بلکه نشانگر اهمیت زیارت سید الشهدا ست.

گرد حرم دویده ام ، صفا و مروه دیده ام، هیچ کجا برای من کرب و بلا نمیشود. 


ارادتمند محبان اهل بیت:

شیخ علی زند قزوینی

Zandqazvini.blog.ir


لطفا اطلاع رسانی بفرمایید تا در ثواب شریک شوید.