<مقدمه:  

 

در این نوشتار برآنیم که نقدی از اوضاع تاسف بار که توسط برخی مداحان و روضه خوانان خاص ، در جلسات مذهبی رخ می دهد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

 

البته بدیهیست که با نوشتن این متن از سوی برخی افراد سود جو که فعلا با نام شهید کربلا دکان ، برای خویش باز نموده اند مورد اعتراض و یا حتی توهینها قرار بگیرم . البته از طرفی هم قشر آگاه و متدین و دلسوز جامعه ، خاصه هیاتی ها و حسینی ها که مکرر اعتراضشان را با بنده در میان گذاشته اند  از این نوشتار ، با عمق جان استقبال خواهند نمود . اما چاره نیست که از خود شروع کنیم و در مقابل انحرافی نوین آن هم در فضای مقدس هیات های حسینی سخن بگوییم تا جزو مصادیق حدیث نبوی نگردیم که فرمود : ( الساکت عن الحق الشیطان الاخرص ) .

 

در ابتدای سخن تذکر میدهم که سخن حقیر با هیچ شخص یا هیات خاصی نیست ، بلکه دردیست که همه ی کشور را فرا گرفته است . پس حمل این نوشتار بر شخص یا هیاتی خاص افترا بر نویسنده است. 

 

 

 

ماه محرم ماه دوری از سو استفاده ی ابزاری از دین:  

 

 

 

در آستانه ی پیشواز ماه محرم قرار داریم. ماهی که در آن پاکترین خونها ریخته شد و مقدسترین حرمتها زیر پا گذاشته شد.  ماه عزای آدمی و جن و ملک در رثای خون خدا حضرت سید الشهدا . ماهی که در آن خون مظلومی ریخته شد که خواست با خونش بساط سو استفاده از دین را جمع کند.  همه شاهدیم که هر سال که میگذرد رونق جلسات حسینی مضاعف میگردد و همانگونه که رسول خدا فرمود این آتش محبت امام حسین هر سال در قلبها فروزانتر میگردد.

 

 

 

آری باب نجات امت و رحمت واسعه ی الهی باید که در مرور زمان شفافتر بدرخشد. امامی که جزو اولین انوار آفرینش و واسطه ی فیض پروردگار بود اما زیر بار دین فروشی و انحرافات و بدعتها و بازی های یزید صفتها نرفت و جان داد و کودک داد و عزیزان خویش را از دست داد اما دین خدا و شرف انسانیت را سست نکرد. و او همان کسیست که خدا و ملائکه و انبیا و اولیا روضه خوانش شدند و عوالم هستی در عزایش مویه کرد.

 

 

 

مقام مداحان با اخلاص :

 

 

 

آری اولین روضه خوان او خدا بود و بعد جبرییل و انبیا و اولیا...

 

و به تبعیت از این انوار اقدس ، شاعران و روضه خوانان و مداحانی در طول دورانها درخشیدند .  خوشا به حال روضه خوانان و مداحانی که در این قرنها در باب او شعر خواندند و گریه از مردم گرفتند که امام معصوم در حق آنان  فرمود : هر کس یک بیت شعر درباره ی ما بخواند یک بیت و یک خانه در بهشت برایش فراهم می گردد... یا اینکه فرمود : کسی که به اندازه ی بال مگسی از مردم در عزای امام حسین اشک بگیرد خداوند گناهان بزرگ او را میبخشد... اهل فن با تعبیر ( من ابکی) در روایات آشنایند. 

 

 

 

صله دادن به روضه خوانان سنت اهل بیت بوده است:

 

 

 

تا جایی که اهل بیت طبق روایات به مداحان و روضه خوانان امام حسین صله ها و پاداشهای فراوانی میدادند و با وجود صله ها ی فراوان گاه از آن مداح و شاعر و روضه خوان عذر میخواستند که بیش از این سکه و طلا و نقره و مال فعلا ندارند تا بدهند...

 

برای آگاهی بیشتر در باب صله های فراوان اهل بیت به روضه خوانان و مداحان امام حسین پیشنهاد میکنم کتاب ارزشمند جامع احادیث الشیعه اثر گرانقدر مرجع عالیمقام ، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ، جلد 15 ، باب 85 ، صفحه ی 450 به بعد را بخوانید تا روشن شود که:

 

 امام سجاد چگونه خرج 40 سال زندگی فرزدق ، شاعر معروف را یک جا به او داد به پاس یک شعر که در مدح اهل بیت و امام سرود و آن را در حضور هشام خلیفه ی غاصب در مسجد الحرام  خوانده بود. عجیبتر آنکه امام سجاد از او عذر خواهی کرد که کاش بیشتر داشتم و به تو صله میدادم!

 

یا اینکه امام باقر چگونه سه عدد جواهر و درر ارزشمند به کمیت ، شاعر معروف اهل بیت دادند به پاس سه شعری که در باب فضایل آنان خواند.

 

یا اینکه امام صادق چگونه اشجع اسلمی ، شاعر معروف را به پاس چند بیت در مدح اهل بیت با 400 درهم و سکه ی نقره بدرقه فرمود.

 

یا اینکه چگونه حضرت موسی بن جعفر تمام هدایای خلیفه در روز نوروز را به پاس 3 بیت شعر در رثای امام حسین که یک پیرمرد خوانده بود به او صله دادند.

 

یا اینکه چگونه امام هشتم علی بن موسی الرضا به هر کدام از جناب دعبل و ابراهیم بن العباس دو شاعر معروف اهل بیت ، تک تک 20 هزار درهم و سکه ی نقره که نام آن حضرت روی آنها به امر مامون حک شده بود به پاس یک شعر در مرثیه ی اهل بیت و امام حسین هبه کردند و صله دادند.

 

البته علما و مومنین در طول این قرنها این سنت حسنه را که از اهل بیت آموخته اند  ترک نکردند و همواره مداحان و روضه خوانان محترم را در پایان جلسات با پاکت و صله ای قابل ، مورد تقدیر قرار میداده و میدهند . تا آنجا که اگر بانی هیات ، مداح و روضه خوانی  را بدون صله بدرقه کند مورد نکوهش اطرافیان قرار میگیرد.

 

بنابر این شکی در صحت و بلکه ثواب و اهمیت پرداختن صله و پاداش از جانب مسیولین جلسات و هیاتها به مداحان و روضه خوانان نیست. بلکه میتوان گفت این کمترین وظیفه ی مسیولین جلسات در مقابل کار مهم و ارزشمند و والای مداحان و روضه خوانان است که وقت و نیرو میگذارند و قبول زحمت میکنند و با سخنرانی و مداحی گرم خود جلسه و هیات آنان را رونق میدهند و البته و چه بسا کوتاهی در این امر از جانب هیات داران و توجه نکردن به پرداخت صله و پاکت نوعی پشت کردن به طریقه  و سنت اهل بیت میباشد که نمونه هایی از آن بیان شد. وگرنه کار ارزشمند این قشر با هیچ پاداش دنیویی قابل جبران نیست. 

 

 و اینها به برکت خون مولا امام حسین است که مردم از شدت علاقه به آن حضرت روضه خوانهایش را با صله های درخور و قابل بدرقه میکنند. 

 

این همه آوازه ها از شه بود

 

گرچه از حلقوم  عبدالله  بود 

 

 

 

برخی مداحان پاکتی !!!

 

 

 

افسوس که چند سالیست این سنت دیرینه ی صله و هدیه به  روضه خوان ها  به صورت بازی و کلاشی یک عده سود جو درآمده. افرادی معلوم الحال به نام مداح و روضه خوان در چند سال اخیر آبروی جایگاه مقدس مداحی و روضه خوانی امام حسین را به تاراج برده و میبرند... 

 

آری مداحان و روضه خوانهایی که وقتی مسیولین هیاتها با کلی واسطه و معرفی با مدیر برنامه های  آنان تماس میگیرند تا برای جلسات دعوتشان کنند اولین سخنشان از پشت گوشی این است که : ( بابت یک جلسه 3 یا 5 یا 7 و 10 و حتی 30 میلیون تومان الان واریز کنید تا بیایم!!! ). البته همه ی اینها را مستند عرض میکنم و صرفا یک شایعه نیست.

 

تذکر این نکته هم لازم است که این مرض خطرناک و مسری به سرعت در بین همکاران این جماعت در حال واگیر است !!! و حتی دیده شده که گویا هر یک بر دیگری سبقت میگیرد !!!

 

خلاصه آنچه زورشان میرسد و تیغشان میبرد از مسیولین هیاتها و جلسات دینی میگیرند و گویا اصلا این جماعت معدود نه اتحادیه دارند که نرخ دهد و نه اصناف دارند که تعدیل کند و نه تعزیرات دارند که برخورد کند !!! 

 

آری بی تعارف، اینها دقیقا مبتلا به همان مرض پول پرستی شده اند که قاتلان امام حسین در روز عاشورا به آن مرض مبتلا بودند و برای پول فرزند فاطمه را کشتند و الان اینها برای پول آبروی دستگاه امام حسین را لگد مال میکنند!!!  پس چه فرقی بین این دو گروه مانده؟!

 

گویا برخی حضرات فراموش کرده اند که برای اربابی روضه میخوانند که از این دنیا حتی کفن  هم نبرد تا تشیع و دین خدا بماند!!! و الان اینها روی خون ثار الله تخت زده اند و روضه فروشی میکنند!!!

 

صله دادن و گرفتن خوب است و سنت اهل بیت است ، اما آیا این نوع تعیین قیمتهای نجومی و میلیونی هم قابل توجیه است؟!!!

 

آیا فرزدق و کمیت و دعبل و دیگران هم برای امامان تعیین قیمت میکردند یا خود امام مبالغی را هدیه میفرمود؟! پس تعیین این پاکت ها امری جدای از صله دادن و گرفتن است. 

 

آیا این کارها سو استفاده از محبت جوانان و هیاتی های دلداده به امام حسین نیست؟!! 

 

آیا سخن های پخش شده در این سالهای اخیر و خاصه محرم  سال پیش رو که فلان مداح چند ده و یا حتی چند صد میلیون گرفته تا در فلان جلسه 30  دقیقه  بخواند وهن مذهب شیعه نیست؟! 

 

آیا اینها استفاده ی ابزاری از عاشورا نیست؟! آیا این رفتارها تخریب وجهه ی روضه خوانان و مداحان با اخلاص که کم هم نیستند را در پی ندارد؟!!

 

چرا یک مداح باید به خود اجازه دهد هنر ارزشمند مداحی را با آن اهمیت و قداست با تعیین چند میلیون پول بفروشد ؟! 

 

تازه آنچه عجیبتر است وجود دلالانی میباشد که از این آشفته بازار ، سو استفاده میکنند و کارشان این است که با پولهای کلان، برخی مداحها را راضی کنند که به فلان هیات بروند و به فلان هیات نروند!!!

 

مضحک اینکه گاهی استدلال میشود که من اگر خواننده شده بودم بیش از اینها میگرفتم !!! 

 

یا دیگری بگوید با چه چه فلان قیمت میگیرم  و بی چه چه کمتر از آن !!!

 

آیا  واقعا باید بین مداحی اهل بیت و خوانندگی مقایسه شود؟! 

 

پس لطفا هر چه زودتر برخی  آقایان تکلیفشان را روشن کنند تا جماعت هیاتی بفهمد که شما خواننده و مطربید  یا مداح اهل بیت؟!! 

 

به راستی بعضی از مداحان و روضه خوانان چه قدر ارزان  خون خدا را فروختند؟! 

 

آیا امام حسین تشنگی و مصیبتهای جانکاه را تحمل کرد تا ما روضه خوان پاکتی شویم؟! 

 

او رفت تا ما روضه فروشی کنیم؟!

 

نتیجه ی این کارهای سبک و حقیر و پست و تعیین مبلغهای کلان توسط برخی معلوم الحال ، کم رنگ شدن رونق بیرق امام حسین است.

 

 این کارها باعث کم شدن جلسات ، خاصه جلسات کلان و مهم میشود که چون مسیولین جلسات پولهای چند ده  و یا حتی چند صد میلیونی ندارند تا مداح و روضه خوان دعوت کنند جلسات رو به تعطیلی میرود!!! واقعا آیا عاملان این فاجعه حاضرند این ننگ را به گردن بگیرند؟!!

 

باعث و بانی این کارها کیست؟! 

 

تازه این فاجعه در آینده بیشتر جلوه خواهد کرد و نسل آینده که مداحان و روضه خوانان پاک و مخلص را کمتر خواهند دید شاید تصور کنند دستگاه امام حسین با پول به پا شده و هدفش پول پرستی بوده ، آنوقت بی اعتمادی به دستگاه سیدالشهدا پیش خواهد آمد و این بد بینی  عواقبی دارد که از این نوشتار خارج است.

 

چرا مداحان و روضه خوانهای پاک به سبب حفظ آبروی خود سکوت کرده اند تا این جماعت به راحتی پایه ی این جایگاه مقدس را سست کنند؟!  آیا خود ما سزاوارتر به اعتراض نیستیم؟! 

 

چرا مسیولین جلسات باز هم به دعوت از اینگونه افراد روی می اورند؟! آیا بهتر نیست هیاتی ها و متدینین خاصه نسل جوان با تحریم و دعوت نکردن از این افراد سود جو جلوی این ضربه ی خطرناک به دستگاه امام حسین را بگیرند؟!

 

و عجیبتر اینکه همه از این وضع ناراحتند ولی هیچ کس حرف نمیزند تا مباد برایش سنگین تمام شود و او را مورد توهین قرار دهند !!!

 

ولی حقیر فاش میگویم و از گفته ی خود دلشادم  که اگر این وضع نا به سامان ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور وضع جلسات امام حسین تغییراتی خواهد کرد که قابل بیان نیست...

 

گاهی توجیه میشود که فلان بانی مجلس صله نمیدهد لذا الان مبلغ طی میکنیم  . در پاسخ عرض میکنم که گرچه آن شخص اشتباه می کند که در دادن صله کوتاهی میکند و عمل او قابل نکوهش است ولی اشتباه او توجیهی برای این کار نمیشود. این ماییم که باید با اخلاص رفتار کنیم و با مناعت طبع خویش درسی عملی به مردم بدهیم.

 

پس طی کردن مبلغ یک غلط است و قرار دادن مبلغ سنگین یک غلط بدتر....

 

در آینده مردم و نسل جوان که الان هم نقل مجالسشان سخن از پاکت های میلیونی آقایان مذکور شده اساسا به دستگاه سید الشهدا بدبین خواهند شد و آنوقت. ...   

 

 

 

نان دانی قرار دادن اهل بیت توسط برخی !!!

 

 

 

امام عسگری در کتاب اختیار معرفه الرجال معروف به رجال کشی در حدیث 999 از معتبر ترین و قدیمی ترین کتب رجالی شیعه درباره ی دونفر از شیعیان که با نام اهل بیت از مردم اخاذی و کلاشی میکردند میفرمایند : ( علیهما لعنه الله مستاکلین یاکلان بنا الناس).

 

یعنی: ( خدا لعنت کند کسانی که ما اهل بیت را نان دانی خود کرده اند !!! ).

 

آیا تعیین کنندگان پاکت ها و صله های میلیونی   نجومی میدانند که مورد لعن اهل بیت هستند؟!!! 

 

آیا کسی که مورد لعن اهل بیت واقع شده میتواند مداح این خاندان باشد؟! 

 

آیا در نفس چنین شخصی معنویت قرار دارد؟! 

 

آیا او هم میتواند مثل روضه خوانها و مداحان با اخلاص اهل بیت که کم هم نیستند مردم را منقلب  و متحول کند؟!

 

 

 

ذکر خاطره : 

 

 

 

ذکر خاطره ای برای دوستان به جاست . سالها پیش که منبر را آغاز کرده بودم و در جلسات و هیاتها ی پر شور جوانان منبر میرفتم روزی محضر استاد معظم و افتخار سخنرانان آیت الله آقای آل طاها که از قدیمیترین منبری هاست رسیدم . درخواست نصیحت کردم . ایشان فرمودند : ( اگر منبر میروی و صله میدهند حتما قبول کن . زیرا این پول هدیه ی خود اهل بیت است . اما مبادا که مبلغی تعیین کنی ! بدان که رزق ما دست اربابمان حسین است و به هیچ کس ارتباطی ندارد !)  

 

 

 

پیشنهاد : 

 

از همه ی بزرگان و در راس مراجع معظم تقلید ، علما و عموم مومنین و متدینین و صاحبان نفوذ و مسیولین و خاصه بزرگان جلسات و هیات و مداحان و روضه خوانان با اخلاص و دردمند اهل بیت عاجزانه خواهش دارم که هر چه سریعتر با تدبیری جمعی جلوی این آبروریزی و توهین به دستگاه امام حسین و تعیین صله و پاکت های نجومی را آنگونه که صلاح میدانند بگیرند . تا مبادا پس از مدتی ضربه ای سخت از داخل به تشکیلات امام حسین وارد شود که قطعا همه ی ما مسیول خواهیم بود.

 

 

 

 

 

و انذرهم یوم الحسره اذ قضی الامر

 

ارادتمند محبان اهل بیت 

 

شیخ علی زند قزوینی   

 

 

 

Zandqazvini.blog.ir

 

 

 

Zandqazvini.com 

 

 

 

لطفا اطلاع رسانی کنید تا در ثواب شریک شوید.