شکی نیست که اجتماع میلیونی اربعین در کربلای حسینی بزرگترین اجتماع بشری در کره ی زمین است که همه ساله بر رونق آن افزونتر میگردد. 

تا آنجا که ناسا هم در سال گذشته در بررسی ماهواره های پژوهشی خود که سطح زمین را همواره رسد میکنند  متوجه یک خط مشکی در نقطه ای از زمین شد و وقتی با دقت و از راه نزدیک آن سیاهی را بررسی کردند متوجه شدند که این جماعت میلیونی سیاه پوش هستند که به صورت ممتد مسیر نجف تا کربلا  را سلسله وار پرکرده اند و همگی در حال حرکت به سمت کربلا هستند.

 

آری عشق حسین بن علی، تمام عاشقان را در اربعین از  هر سو به سمت کربلا  دعوت کرده است. و البته اگر با دید دقیقتری بنگریم علاوه بر ثواب زیارت الاربعین این زیارت آثار دیگری نیز دارد که آن آثار هم قابل تامل است.

 

مثلا این اجتماع میلیون ها شیعه بیانگر اتحاد شیعیان با یکدیگر با وجود اختلاف سلیقه ها و انتقادات از همدیگر میباشد. طبیعیست که شیعیان ، مثل دیگر مردم دنیا هر یک آزاد در انتخاب نظرات شخصی و سیاسی و حزبی و حتی اعتقادی خود بوده و هستند و هر کس بر اساس سلیقه ی خود دست به تعیین مبانی فکری خود می زند.

 

 اما آنچه مهم است این است که زیارت اربعین همه ی شیعیان را بر سر یک مطلب متحد میسازد و آن هم عبارت است از (عشق به حسین بن علی و اهداف او) . پس هدف همه ی ما یکیست اگر چه راهها متفاوت باشد. و اربعین سالروز نزدیک شدن شیعیان به هم و اتحاد و همدلی آنان و دور کردن عامل اختلاف از میان آنهاست. این در حالیست که دشمنان شیعه تمام هدفشان ایجاد اختلاف و شکاف در بین شیعیان است. اما غافل از آنند که میزان برای شیعه امام حسین است. و تا حسین بن علی میدرخشد اتحاد و همدلی در  بین شیعیان  برقرار است. 

 

خدا را از این بابت شکر میکنیم که زیارت اربعین علاوه بر صدها اثر معنوی و دینی و اعتقادی و حتی اجتماعی، یک اثر ویژه ی اجتماعی و سیاسی مهم نیز دارد و آنهم ایجاد اتحاد بین شیعیان است. و البته متاسفانه به این بعد از زیارت اربعین کمتر نگاه شده. و بر ما لازم است علاوه با روشنگری این مهم برای همه سعی در تداوم این همدلی و اتحاد بین شیعیان با وجود اختلاف سلیقه های شخصی داشته باشیم .

 

 خوب است بدانیم که اگر امروز بزرگان شیعه با سلایق سیاسی مختلف ، دعوت به با شکوه برگزار شدن اربعین دارند در واقع میدانند که رمز پیروزی در مقابل داعش و وهابیت و یهود صهیون و همه ی دشمنان خارجی و داخلی ، فقط ایجاد اتحاد بین شیعیان است که بهترین محور اتحاد امام حسین است آن هم در میعادگاه جهانیی به نام: (کربلا و اربعین).   

 

یادی از شهیدان دلباخته ی کربلا :

 

به جاست در اینجا یادی کنیم از پدران و مادران و  شهیدان عزیزی  که سالها خون دادند تا زیارت کربلا بروند ولی موفق نشدند و این آرزو به دل آنان ماند و البته امروز آن آرزو برای ما عملی شد . و جای آن شهیدان و کشتگان راه کربلا خالیست که ببینند به برکت خون آنان  چگونه اداره ی کربلا امروز به دست فرزندان این کشور امام عصر ایران عزیز افتاده است.

 

ارادتمند زائران و دلباختگان اربعین حسینی:

شیخ علی زند قزوینی

 

Zandqazvini.blog.ir

 

Zandqazvini.com

 

( قابل توجه طلاب و دانشجویان و عموم علاقه مندان : دروس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. زمان : هر هفته از شنبه تا سه شنبه ها بلافاصله بعد از نماز مغرب وعشا. مکان: قم خیابان ارم کوی مسجد سلماسی، مقابل مسجد، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی. شرکت برای عموم آزاد است).

 

لطفا اطلاع رسانی بفرمایید.