البته مقامات حضرت معصومه بیش از آن است که در این مختصر بگنجد . اما چند کلمه ای به مناسبت ایام  تقدیم میداریم:

 

اولا: در مقام حضرت فاطمه ی معصومه همین بس که ایشان دارای زیارت نامه ی مخصوصه از طرف امام معصوم میباشد. تعداد کمی از امام زادگان هستند که زیارت نامه ی مخصوصه از طرف امامان داشته باشند. و حضرت کریمه ی اهل بیت جزو این معدود امام زادگان است. جالب اینجاست که متن زیارت نامه ی ایشان از طرف امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا صادر شده. نکته ای هم که قابل دقت است این است که این متن را با وجود اختصار میتوان زیارت جامعه نامید. زیرا یک دوره عقاید شیعه مختصرا در آن متجلیست.  متن مذکور را مرحوم علامه ی مجلسی هم در کتاب گرانسنگ بحار الانوار نقل فرموده و هم در کتاب زاد المعاد صفحه ی 546  بیان کرده است.

 

ثانیا: با دقت در متن مذکور میتوان به عظمت مقام بی بی دو عالم حضرت معصومه پی برد. امام رضا به سعد اشعری قمی امر فرمود هرگاه به زیارت فاطمه بنت موسی رفتی بالای سر او رو به قبله ایستاده و 34 مرتبه الله اکبر بگو سپس 33 مرتبه الحمدلله  و 33 مرتبه سبحان الله بگو - البته در نقل بحار جای دو ذکر اخیر بر عکس این نقل است که از زاد المعاد بیان شد- سپس به انبیا ی بزرگی همچون : آدم و نوح و ابراهیم  و موسی  و عیسی  سلام بده و در پایان به شخص رسول مکرم اسلام آن هم با بیان خطاب سلام داده بگو: (السلام علیک یا رسول الله) گویا زائر حضرت معصومه زائر پیامبر است.

سپس به تک تک امامان معصوم از مولا علی تا خاتم الاوصیا امام زمان سلام داده میشود. آن هم با القاب ویژه برای هر کدام از این انوار. و جالب است که حضرت زهرا و خدیجه ی کبری هم از قلم نمی افتد.

سپس سلام هایی با عناوین ویژه به خود حضرت معصومه داده میشود که فهرست آن اینچنین است :

سلام بر دخت پیامبر .

سلام بر دخت امیر مومنان.

سلام بر دخت فاطمه و خدیجه.

سلام بر دخت امام حسن و امام حسین . که این نکته میرساند که حضرت معصومه از یک سو از اولاد امام حسین است و از یک سو از اولاد امام حسن است.

سلام بر دختر امام .

سلام بر خواهر امام .

سلام بر عمه ی امام.

 

ثالثا : فاطمه ی معصومه را شفیع در بهشت میدانیم . امام هشتم در تعبیری فرمودند : (یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان) یعنی : ای فاطمه جان مرا در بهشت شفاعت کن که برای تو در نزد خدا جایگاهیست!!!

نکته در اینجاست که فاطمه ی معصومه مسئول شفاعت افراد برای بردن آنان از جهنم به بهشت نیست بلکه او مقامی بالاتر دارد و آن این است که ایشان مردم و شیعیان را در خود بهشت شفاعت کرده و آنان را از درجات پایین بهشت به درجات عالیه ی آن میبرد. و این جایگاه رفیع ، کار هر کسی نیست.

 

رابعا: گاهی میپرسند آیا حضرت کریمه ی اهل بیت معصوم هستند یا خیر؟! پاسخ این است که ایشان دارای عصمتند. توضیح اینکه :  همه میدانیم نام این بی بی فاطمه است و معصومه وصف اوست که از جانب امام رضا در زاد المعاد و برخی کتب به ایشان عنایت شده . این تعبیر که در روایت آمده که :( من زار المعصومه فی قم فله الجنه) ما را رهنمون میکند که این بی بی دارای مقام عصمت است. زیرا  به قول علمای علم اصول فقه (تعلیق الحکم بالوصف مشعر بالعلیه) یعنی : (معلق کردن حکمی به وصف نشانگر علیت آن وصف است) . یعنی بهشت برای زایر فاطمه است چون او معصومه است و دارای مقام عصمت.

 

خامسا: امام زمان به این بی بی حساس بوده و هستند. آیت الله شیخ مرتضی حائری فرزند ارشد آیت الله شیخ عبدالکریم  حائری موسس حوزه ی قم در نوشته جات خود مینویسد : (شبی که رضا شاه قلدر در جریان منع حجاب به قم آمد و آیت الله بافقی یزدی را بر اثر اعتراض به کشف حجاب در حرم حضرت معصومه شلاق زد آن شب یکی از اولیا ی خدا در عالم خواب دید که امام زمان در صحن حضرت معصومه دست روی سینه گذاشته و خطاب به حضرت معصومه میفرماید: (السلام علیک یا عمتی المعصومه  ، لعن الله قوما هتکوا حرمتک).

 

سادسا: به مرحوم آیت الله سید محمود مرعشی پدر بزرگوار آیت الله مرعشی نجفی  در عالم رویا و سیر منامیه  خطاب شد : (انقدر دنبال قبر فاطمه ی زهرا نگرد که این قبر مخفی خواهد ماند. ولی اگر دلت برای زیارت قبر حضرت زهرا تنگ شد به قم رفته و قبر فاطمه ی معصومه را زیارت کن).

 

آن قبر که در مدینه شد گم

پیدا شده  در مدینه ی: (قم)

 

ارادتمند محبان اهل بیت :

شیخ علی زند قزوینی

 

Zandqazvini.blog.ir

 

(دروس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. زمان : هر هفته از شنبه الی سه شنبه بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا. مکان : قم، خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مقابل مسجد، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی. شرکت برای عموم آزاد است. )