سوال : آیا ساختن بنا و گنبد و بارگاه بر روی قبور جایز است؟!!

پاسخ: یکی دیگر از شبهات مطرح در رسانه ها توسط وهابیون و سلفیون بر علیه شیعیان  ادعای حرام بودن ساخت بنا و گنبد و بارگاه بر روی قبور است. اتفاقا سعی فراوان شیعیان در حفظ قبور بزرگان دین از طرفی و سعی وهابیون در تخریب این مقابر از طرف دیگر سبب گردیده که پرداختن به این مطلب اهمیتی دو چندان پیدا کند. اکنون به جاست اشاره ای به ادله ی شیعه مبنی بر حفظ حرمها و مقابر بزرگان دین بپردازیم. این ادله عبارتند از:

1.قاعده ای علمی در علم اصول فقه به اجماع و اتفاق  اصولیین شیعه و سنی وجود دارد که از آن به عنوان ( اصالت الجواز و یا اصالت الحلیت) یاد میکنند. و آن قاعده میگوید که اصل بر این است که هر عملی جایز و حلال است مگر اینکه دلیلی روشن از قرآن و سنت بر خلاف آن یافت شود . اکنون طبق این قاعده ساختن بنا و ساختمان روی قبور جایز است و اتفاقا این  مدعیان حرمتند که باید دلیل برای خود اقامه کنند وگرنه سخن شیعه بر اساس اصل است.

2. سیره ی سلف صالح و بزرگان دین در صدر اسلام دلیل روشنی بر تایید قول شیعه و رد قول وهابیون است. زیرا طبق تاریخ موجود ، مقابر بسیاری از انبیا ی بنی اسراییل و غیره در کشورهای مختلف وجود داشت و این کشورها اعم از عراق و فلسطین و اردن و شام ایران و... هنگامی که توسط لشکر اسلام فتح گردید  چه در زمان پیامبر و چه در زمان صحابه و چه در زمان تابعین نه تنها این مقابر تخریب نگردید بلکه مورد توجه و عنایت و احترام ویژه ی مسلمانان قرار گرفت. اگر سلفیون امروز در ادعای خود صادقند و خود را پیرو سلف میدانند پس چرا مقابر بزرگان را به بهانه ی توحید تخریب میکنند؟! آیا اینان بهتر از پیامبر و صحابه دین را فهمیده اند؟!!

3. شکی نیست که حفظ قبور بزرگان حفظ اصالتهاست .  زیرا هر فرهنگی و مرامی در جهان برای پایداری و تداوم به دنبال این میگردد که آثار بزرگان خود را برای مردم و نسلهای بعد حفظ کند. قطعا اسلام هم از این مقوله خارج نیست. و بهترین سند و اثر برای توجه نسلها به پیامبر حفظ مقبره و حرم او و فرزندان و اوصیای اوست. همه میدانیم که اگر روزی این حرمها و مقابر از بین برود اصالتهاست کم کم از بین میرود و نتیجه این میشود که شکاکان در اصل وجود آن پیامبر رحمت تشکیک کنند که اتفاقا این بلا بر سر پیروان مسیح آمد. و عده ای شکاک امروز در اروپا پیدا شده اند که در مقالات خود اصل وجود حضرت مسیح را انکار کرده اند و وجود او را افسانه ای همچون لیلی و مجنون دانسته اند و دلیلشان این است که چرا هیچ سند روشن و محسوسی اعم از مقبره ی عیسی و حواریون و مادر او در دسترس نیست؟! اما خوشبختانه امروز پس از 14 قرن همه ی آثار پیامبر اسلام در دسترس وجود دارد و از آن جمله است ولادتگاه و محل زندگی و بعثت پیامبر اسلام و محل دفن او و فرزندان و یاران آن حضرت. 

4. قرآن در سوره ی حج آیه ی 32 حفظ شعایر الله را نشانه ی تقوای قلوب دانسته است. شعایر جمع کلمه ی شعار به معنای علامت  است. به راستی چه علامت و شعاری برای خدا و دین او برتر از مزار پیامبر و اوصیای او و بزرگان دین وجود دارد؟!!

5. قرآن در سوره ی نور آیه ی 37 سخن از خانه هایی میگوید که مرکز شعاع نور خدا هستند و این خانه ها را بلند مرتبه معرفی میکند و در نتیجه احترام این خانه ها را الهی میداند. شکی نیست  که این همه احترام جهت حضور مردانی الهی در این خانه هاست. که جلال الدین سیوطی در تفسیر الدر المنثور، ج 6 ، ص 203 از پیامبر نقل کرده که خانه ی فاطمه از باشرافتترین این خانه هاست. اکنون که خداوند فرموده که این خانه های اولیا بلند مرتبه اند پس ما هم میفهمیم که باید در جهت ترفیع این خانه ها تلاش کنیم. همه میدانیم که پیامبر در خانه ی خود دفن شد و حضرت زهرا طبق یکی از احتمالات که در کتاب کافی در حدیث صحیح آمده در خانه ی خود دفن شد. امامین عسگریین هم در خانه ی خود دفن شد. که قطعا این خانه ها مصداق بارز این آیه اند. پس چرا وهابیت به جای ترفیع و بزرگداشت این خانه های نورانی سعی در تخریب این بیوت دارد؟!!

  6. قرآن کریم در سوره ی کهف آیه ی 21 پس از نقل داستان اصحاب کهف و اطلاع مردم از سرگذشت آنان پس از  300 و اندی سال نقل مکند که مردم دور غار جمع شدند و پیشنهاد کردند که بر روی مزار این گروه ساختمان و یا مسجدی بسازند تا یادبودی برای آنان باشد. اتفاقا قرآن این مطلب را از قول آنان به عنوان یک نوع حکم شرعی تلقی کرده است. و آن را رد یا نقد هم نکرده. و همه میدانیم که اگر این کار خلاف بود قرآن باید پس از نقل آن فورا این نظریه را نقد میکرد. و عدم نقد دلیل بر تایید پروردگار است. نتیجه اینکه چون روح ادیان آسمانی یکیست ، بنابر اتفاق فقها  اگر حکمی در شریعت گذشته ثابت شد در شریعت اسلام هم آن حکم عمل میشود مگر آنکه نهیی از آن شده باشد. پس معلوم میشود که ساخت بنا و یا مسجد بر روی قبور مشروع است.

7. شکی نیست که طبق دستور قرآن در آیه ی مودت و طبق دستورات فراوان پیامبر در کتب فریقین احترام و محبت و بلکه مودت اهل بیت لازم و واجب است. و قطعا این محبت و مودت نشانه ها و علاماتی دارد  که از آن جمله میتوان به ساخت و حفظ قبور آنان اشاره کرد. پس ساخت و حفظ قبور و حرم های اهل بیت نشانه ی محبت و مودت به آنان است.

8. اگر واقعا ساخت و یا ماندن بنا بر روی قبور از دیدگاه وهابیون امری نا مشروع است پس چرا پیامبر و شیخین دارای حرم هستند و این جماعت این حرمها را تخریب نمیکنند؟!! آیا این حکم فقط از آن حرم امامان بقیع و حرم امامین عسگریین بوده است؟!!

شیخ علی زند قزوینی

( خلاصه ی دروس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. زمان : هر هفته از شنبه الی سه شنبه ساعت 7 عصرها. مکان : قم، خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی. پایگاه اطلاع رسانی : Zandqazvini.blog.ir   )

لطفا اطلاع رسانی بفرمایید تا در ثواب شریک شوید.