تاریخ دقیق ولادت امام زمان چه وقتیست؟! و علت اختلاف در زمان ولادت آن حضرت چیست؟! و آیا این اختلاف به اصل مهدویت ضربه نمیزند؟!

 

 

آنچه در باب زمان ولادت حضرت مهدی در تاریخ وجود دارد 5 قول است. البته در مکان ولادت آن حضرت که (سر من رای) بوده  اختلافی نیست. و اینکه آن حضرت در سحرگاه نیمه ی شعبان به دنیا آمده هم محل کلام نیست. فقط بحث در سال ولادت آن حضرت است. که ما در اینجا آن اقوال را نقل میکنیم:

 

1. سال 255 ه ق که مشهورترین قول در بین عالمان شیعه و حتی اهل تسنن است. محدث بزرگ شیعه مرحوم کلینی در کافی ج 2 ص 449 مینویسد:( ولد علیه السلام للنصف من شعبان سنه خمس و خمسین و میتین). شهید اول و  علامه ی مجلسی و حتی ابن خلکان مورخ و عالم سنی مذهب هم نظریه ی علامه ی کلینی را تایید کرده اند. که اهل تحقیق به بحار الانوار ج 51 ص 2 و 24 و 28 مراجعه فرمایند.

 

2. سال 256 ه ق که این نظریه را مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین ص 432 وشیخ طوسی در کتاب الغیبه ص 139 و 147 بیان فرموده اند.

 

3. سال 257 ه ق که ابن جریر طبری بر آن عقیده است در کتاب دلایل الامامه ص 271

 

4. سال 258 ه ق که علی بن عیسی اربلی در کشف الغمه ج 3 ص 227  و ابن ابی الثلج بغدادی  در تاریخ الایمه ص 15 بر این نظرند.

 

5. سال 259 ه ق که محمد بن علی حموی طبق نقل کتاب دادگستر جهان به قلم آیت الله ابراهیم امینی بر این نظریه بوده است.

 

آنچه تا کنون گفته شد فقط در باب اختلاف در سال ولادت امام زمان است. ولی در روز و ماه و مکان آن اختلافی وجود ندارد

 

آنانکه با تاریخ آشنا هستند میدانند که اختلاف درباره ی ولادت اشخاص یک امر بدیهیست . و اکثر افراد یا تاریخ ولادتشان اصلا معلوم نیست یا مورد اختلاف است.   

پس این بهانه نمیتواند دستاویزی برای دشمنان اهل بیت باشد. اتفاقا این اختلاف نشانگر مسلم بودن اصل ولادت آن حضرت است.  

اگر شرایط سخت زندگی امام عسگری را آن هم در پادگان ها و زندانها در نظر بگیریم آنوقت مطلب روشنتر میشود  که با توجه به اهتمام بنی عباس بر به دنیا نیامدن امام زمان و کشتن آن حضرت در صورت به دنیا آمدن و گزارش نشدن هیچ خبری درباره ی آن حضرت باز هم زنده ماندن و نقل قول زمان ولادت آن حضرت شبیه یک معجزه ی الهی میباشد...

نکته ی دیگر اینکه زمان ولادت امام زمان صرفا یک مطلب تاریخیست و دخلی به مطالب کلامی و اعتقادی ندارد که ایمان یا عدم ایمان به آن مهم باشد. به عبارت دیگر مهم این است که ما به وجود امام زمان حاضر اعتقاد داشته باشیم اما اینکه ایشان در چه سالی به دنیا آمده و آیا یک سال دیرتر یا زودتر بوده یا نه چیزیست که اهمیت اعتقادی و کلامی ندارد

به امید ظهور او

 

ارادتمند محبان اهل بیت

شیخ علی زند قزوینی 

 

Zandqazvini.blog.ir  

 

( خلاصه ی دروس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. زمان : هر هفته از شنبه الی سه شنبه عصرها، ساعت 19  الی 19:45 . مکان : قم، خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مقابل مسجد، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی. شرکت برای عموم آزاد است. )