سوال : آیا شیعیان جمله ی ( الصلاه خیر من النوم) را از اذان حذف کرده اند؟!!


پاسخ: شیعیان به خلاف وهابیان و همفکرانشان در اذان جمله ی فوق را نمیگویند.  البته رسانه های مخالف شیعه همواره ادعا میکنند که شیعیان این جمله را از اذان حذف کرده اند. در حال که این مطلب صحت ندارد و اتفاقا به اعتراف بزرگان آنان در زمان پیامبر اسلام این جمله در اذان نبوده و بعدا به اذان اضافه شده. معنای این جمله این است که : ( نماز بهتر است از خواب).
قبل از اشاره به روایات لازم است که همه بدانیم دوران خلافت عمربن خطاب به گواه همه ی محدثان اهل تسنن و شیعه دوران مصلحت اندیشی بوده است تا جایی که گاه مصلحت اندیشی های خلیفه بر حکم خدا در قرآن و روایات هم مقدم میگردید. کافیست به تحریم حج تمتع و متعه ی زنان و یا حساب کردن سه طلاق در یک جلسه به عنوان سه طلاق اشاره کنیم که محدثانی همچون بخاری و مسلم و احمد بن حنبل - امامان اهل تسنن در روایت- به صراحت در این موارد روایت کرده اند که خلیفه مدعی شد که این دو کار اول در زمان پیامبر حلال بود و من حرام کردم!!! یا  کار سوم در زمان پیامبر نافذ نبود  ومن آن را نافذ میدانم!!!
با توجه به این مقدمه به اعتراف علامه ابن حزم مکی - مفتی و عالم بزرگ اهل تسنن- دقت کنید که در کتاب المحلی جلد 3 صفحه 161 مینویسد: 
( الصلاه خیر من النوم لا نقول بهذا ایضا لانه لم یات عن رسول الله صلی الله  علیه و سلم) 
یعنی: ( جمله ی الصلاه خیر من النوم را ما در اذان نمیگوییم، زیرا روایتی از پیامبر نیامده که رسول خدا این جمله را در اذان گفته باشد).
پس چه کسی این جمله را وارد اذان کرد؟!
در پاسخ به این سوال، کافیست روایتی را که امام مالک بن انس، رهبر مذهب مالکی و صاحب کتاب معروف الموطا در جلد 1 صفحه 72 از این کتاب مینویسد را بخوانیم:
(  ان الموذن جای الی عمربن الخطاب یوذنه لصلاه الصبح فوجده نایما، فقال : الصلاه خیر من النوم. فامره ان یجعلها فی ندای الصبح)
یعنی: (موذن برای اذان صبح نزد عمر آمد . دید او خوابیده است. صدا زد: نماز بهتر است از خواب. عمر هم این جمله را پسندید و دستور داد موذن آن را در اذان صبح اضافه کند).
روشن شد که این جمله از زمان عمربن خطاب و به دستور او در اذان صبح وارد گردیده. 
علاوه بر آنچه گذشت هر انسانی که جملات مهم اذان را با آن عظمت میشنود ودر میان آن جملات بلند این عبارت ساختگی را میشنود درک میکند که این جمله کلام رب نیست بلکه یک جمله ی ساختگی در میان فصول اذان است. وگرنه هر کودکی هم میداند که نماز بهتر از خواب است و بیان این جمله ی سست در میان اذان گواه ساختگی بودن آن است و هر انسانی که از ادبیات و معارف مطلع باشد به این ناهماهنگی این جمله با جملات دیگر اذان پی میبرد !!!
اکنون که حق روشن شد ما از جوانان وهابی و اهل تسنن میپرسیم آیا سزاوار است که ما از سنت پیامبر در اذان تبعیت کنیم یا بدعت خلیفه؟!!!  عقل بهترین داور است. 
شیخ علی زند قزوینی
( خلاصه ی دروس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. زمان : هر هفته از شنبه الی سه شنبه ساعت 7 عصرها. مکان : قم، خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی. پایگاه اطلاع رسانی : Zandqazvini.blog.ir )
لطفا اطلاع رسانی بفرمایید تا در ثواب شریک شوید.