گاهی وهابیان و همفکران آنان که از شهادت حضرت زهرا احساس خطر میکنند ، و با ایجاد شبهه به دنبال انکار شهادت آن حضرتند میگویند: مگر پیامبر به حضرت زهرا  نفرمود که اول کسی که از اهل بیتم به من ملحق میشود تویی ؟! پس شیعه که مدعیست حضرت محسن قبل از حضرت زهرا شهید شد و از دنیا رفت . پس این باعث میشود که یا کلام پیامبر کذب باشد و یا شهادت محسن دروغ باشد و یا شهادت حضرت زهرا افسانه باشد

 

پاسخ چیست؟!

 

اولا: اگر چه کلمه ی  اهل بیت در لغت به همه ی اهل خانه ی انسان گفته میشود ولی این کلمه درباره ی اهل بیت پیامبر تفاوت دارد و یک اصطلاح خاص برای افراد خاص است. و ما باید در مصداق این کلمه ی قرآنی ببینیم خود پیامبر چه نظری دارد. آیا همه ی اهل خانه ی آن حضرت اهل بیت اصطلاحی هستند یا فقط برخی ؟!

به دلیل آیه ی تطهیر که مساله ی عصمت اهل بیت را بیان کرده و آیه را با کلمه ی (انما) که از ادات حصر است آغاز کرده میفهمیم که این عصمت که در این آیه برای اهل بیت آمده مراد افراد خاصی هستند نه هر کس که در خانه ی پیامبر است.  خوشبختانه در منابعی همچون ینابیع الموده علامه قندوزی حنفی از محدثان اهل تسنن که کتاب وی از منابع معتبر عامه است در ذیل آیه ی تطهیر روایات فراوانی نقل شده که پیامبر فرمود مراد از (اهل بیت)  عبارتند از  مولا علی و حضرت  زهرا  و حسنین

با این مقدمه نتیجه میگیریم که گرچه حضرت محسن سبط پیامبر و دارای احترام است و اول شهید راه ولایت است  اما اصلا جزو معنای خاص اهل بیت که مصداق آیه ی تطهیرند نیست. دقیقا مثل حضرت زینب که دارای مقامات فراوان است ولی شامل آیه ی  شریفه ی تطهیر نیستند.

بنابر این  اینکه پیامبر فرمود اول کسی که از اهل بیتم به من ملحق میشود حضرت زهراست سخنی صحیح است . چون از اهل بیت که آن پنج نفر زیر عبا هستند اول از همه بی بی حضرت زهرا به پیامبر ملحق شد. چون گرچه حضرت  محسن قبل از حضرت زهرا از دنیا رفت ولی ایشان از اهل بیت به معنای خاص آن  نیست. گر چه دارای عظمت مقام است

ثانیا: حضرت محسن بن علی اصلا به دنیا پا نگذاشته بود تا مصداق اول  نفر باشد. زیرا عرفا به کودک سقط شده نفر و شخص اطلاق نمیکنند و به آن جنین میگویند در حالی که پیامبر فرموده بود اول شخص از اهل بیتم  که به من ملحق میشود فاطمه است. پس به جنین اطلاق نفر و شخص نمیکنند.

 

ارادتمند محبان اهل بیت

شیخ علی زند قزوینی 

 

Zandqazvini.blog.ir  

( خلاصه ی دروس پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها. زمان : هر هفته از شنبه الی سه شنبه بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا . مکان : قم، خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مقابل مسجد، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی. شرکت برای عموم آزاد است.)