خداوند گاهی به اندک فرصتی بهانه هایی قرار داده تا بندگانش در این فرصتها توبه کنند و برگردند و مسیر صحیح را انتخاب کنند . جالب اینجاست که وعده داده تا گناهان را به سبب آن بهانه ها بیامرزد. اکنون به جاست در آستانه ی شب عید فطر به یکی از این بهانه های رحمت بپردازیم و آن درب رحمت خدا ، حضرت سیدالشهداست

 

مرحوم شیخ الطائفه شیخ طوسی در کتاب تهذیب ج 6 ص 49 با اسناد خویش روایتی را از عبدالرحمان بن الحجاج نقل میکند که او گفت : از امام بر حق ناطق حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام  شنیدم که فرمود:

( من زار قبر الحسین علیه السلام  لیله من ثلث لیال غفر الله له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر . قلت ای اللیالی جعلت فداک ؟!   قال : لیله الفطر و لیله الاضحی و لیله النصف من شعبان )

یعنی

( هرکس  یکی از سه شب سال حضرت سیدالشهدا علیه السلام  را زیارت کند خداوند تمام گناهان گذشته و آینده ی او را می آمرزد. عرض کردم : فدایت شوم آن سه شب کدام شبهایند؟! فرمود :  شب  عید فطر و شب عید قربان و شب نیمه ی شعبان).

 

نکاتی در ذیل این روایت به ذهن میرسد:

 

اولا : قطعا این روایت حق الناس را شامل نمیشود و صرفا حق الله را بیان میدارد. زیرا ما با توجه به روایات دیگر یقین داریم که حق الناس تنها در صورتی بخشیده خواهد شد که صاحب آن راضی شود. و این دست روایات فقط بخشش حق الله را بیان میدارد.

 

ثانیا این روایت هیچگاه مجوزی برای انجام گناه نیست. چرا که در ابتدا برخی تصور میکنند که این روایت بهانه ای میشود که افراد گناه کنند و با زیارت امام حسین علیه السلام  در شب عید فطر طلب آمرزش نمایند. در حالی که هر صاحب فهمی میداند که این روایت در مقام بیان فضیلت و اثر مهم زیارت کربلای معلی و صاحب آن بقعه در این سه شب است نه اینکه در مقام مجوز دادن برای گناه کاران

 

ثالثا : در روایات دیگر آمده که هر کسی ما اهل بیت را از راه دور زیارت کند مثل آن است که از راه نزدیک زیارت کرده است. این دست روایات در کامل الزیارات و جامع احادیث شیعه  15 آمده است. با توجه به این مطلب هر کسی هر کجای دنیا که باشد اگر در شب عید فطر و عید قربان  و نیمه ی شعبان  امام حسین علیه السلام  را از همان راه دور با سلام دادن و زیارت کردن زیارت نماید جزو  مصادیق این حدیث خواهد بود و گناهانش سرتاسر آمرزیده خواهد شد.

 

ارادتمند محبان اهل بیت

شیخ علی زند قزوینی 

 

Zandqazvini.blog.ir

 

 

 

 جلسه ی توسل هفتگی

 

موضوع این جلسه:

 

 ( آخرین وصیت مولا امیرمومنان علی علیهم السلام )

 

توسل به امیرمومنان مولا علی 

 

قاری: استاد شیخ محمدی

 

شاعر: استاد شهاب الدین خالقی 

 

زمان : هر هفته ، سه شنبه شبها، ساعت در ماه مبارک رمضان : 22:30 تا 23:30

مکان : قم، خیابان صفاییه، کوی بیگدلی، فرعی هفتم، پلاک 117

 

ارادتمند محبان اهل بیت

شیخ علی زند قزوینی

 

 Zandqazvini.blog.ir 

 

شماره ی سامانه

 

00989014182323 

 

آدرس اینستاگرام

 

Zandghazvini